مراقبت از شیلنگ آتش نشانی و دلایل خراب شدن آن

4.5/5 - (2 امتیاز)

در این مقاله به بررسی عوامل مهم در خراب شدن و مصطحلک شدن شیلنگ آتش نشانی می پردازیم و در ادامه ی آن ۹ راه کار برای مراقبت از شیلنگ آتش نشانی برای افزایش طول عمر مفید آنها اشاره خواهیم کرد.

عوامل خرابی شیلنگ آتش نشانی

برخی از عوامل و کارها می‌توانند سبب خرابی شیلنگ آتش نشانی شده و به آن آسیب وارد کنند. در نتیجه با دانستن آنها و انجام ندادن برخی از کارها می‌توان از این کار جلوگیری کرده و طول عمر شلنگ را افزایش داد.

کپک

اگر چه مواد مصنوعی تحت تأثیر کپک قرار نمی‌گیرند اما در صورت وجود رطوبت و کثیفی، ممکن است شاهد رشد قارچ بر روی شیلنگ باشیم. کپک‌ها هیچ ضرری بر نخ مصنوعی وارد نمی‌کنند. با این وجود باید مراقب رشد کپک‌ها و قارچ‌های بر روی شیلنگ ها باشیم تا آسیبی به آنها وارد نشود.

شوک

شوک یکی از دلایل خرابی شیلنگ آتش نشانی است که معمولا نادیده گرفته می‌شود. در هنگام استفاده از انواع شلنگ‌های اطفا حریق باید با احتیاط رفتار شود. به عبارتی باید بگوییم رول‌های شیلنگ هرگز نباید به طور ناگهانی به زمین پرتاب شوند، حتی اگر خشک و در شرایط خوبی باشند. همچنین ممکن است هنگامی که آب به سرعت به داخل خط لوله ای که به شدت پیچ خورده است جریان یابد، شوک ایجاد شود.

صاف شدن ناگهانی شیلنگ تحت فشار و هجوم آبی متعاقب آن که فقط توسط پیچ خوردگی بعدی بررسی می‌شود از عواملی هستند که یک سری امواج فشار ایجاد می‌کند. این امواج ممکن است منجر به ترکیدن شیلنگ در نقطه ضعیف شوند. همچنین اگر یک انشعاب با کنترل دستی به طور ناگهانی قطع گردد یا یک خط پس از خاموشی موقتی خیلی سریع شارژ شود، ممکن است شاهد ترکیدگی باشیم.

پارگی شیلنگ اطفا حریق

اسیدها، روغن ها، گریس و بنزین

برخی از انواع شلنگ‌های مورد استفاده در عملیات های اطفا حریق در اثر تماس با اسید، روغن، گریس، بنزین و غیره در معرض آسیب قرار می‌گیرند. بنابراین می‌توان گفت این محصولات باید به خوبی دور از این دسته مواد نگهداری شوند تا بتوانند برای مدت زمانی طولانی‌تر مورد استفاده قرار گیرند. همچنین زمان کار و فعالیت در تاسیسات روغن و شرکت های صنعتی باید مراقب بود که تا آنجا که ممکن است، شیلنگ با روغن‌ها و موارد مشابه تماس نداشته باشد. مثلا بنزین ممکن است باعث جدا شدن روکش لاستیکی محصول گردد.

شیلنگ مکش سخت

شیلنگ مکش یا شلنگ مکش سخت، نامی است که برای شیلنگی انتخاب شده که جهت مقاومت در برابر فشار خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دسته از محصولات به طور مخصوص بین منبع آب و پمپ استفاده می‌شوند. از آنجایی که فشار داخلی یا خارجی را تحمل می‌کند، می‌توان از آن در هنگام کار با پمپ از شبکه های تغذیه شده تحت فشار یا از منابع آب آزاد استفاده نمود.

پمپاژ یکی از بخش‌های ضروری مورد استفاده در تجهیزات هر وسیله نقلیه آتش نشانی اضطراری می‌باشد. قطر شیلنگ باید به گونه ای باشد که پمپی که با آن استفاده می‌شود بتواند با حداکثر ظرفیت مطابق با خروجی نامی پمپ کار کند. اگر چه طول و قطر شیلنگ مکش، با وسیله نقلیه آتش نشانی اضطراری که روی آن حمل می‌شود متفاوت است. اما توجه داشته باشید ساختار آن‌ها به طور قابل ملاحظه ای یکسان می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های اصلی هر دو این است که باید دارای استحکام کافی برای تحمل بدون فروپاشی فشار هوای خارجی در هنگام ایجاد خلاء در داخل باشند. همچنین باید به اندازه کافی قوی باشند تا در برابر حداکثر فشار هیدرانت آتش نشانی که معمولاً با آن مواجه می‌شوند مقاومت کنند. همچنین باید در عین حال دارای حداکثر سبکی و انعطاف پذیری سازگار با این قدرت نیز باشند.

خراب شدن شیلنگ آتش نشانی

۹ نکته برای مراقبت از شیلنگ آتش نشانی

انجام دهندگان خدمات آتش نشانی و نجات باید دستورالعمل‌های زیر را در مورد مراقبت و نگهداری از شیلنگ های آتش نشانی در نظر داشته باشند.

  1. شیلنگ باید در مکانی خنک، خشک و دارای تهویه مناسب نگهداری گردد تا کمترین آسیب به آن وارد شود.
  2. شیلنگ پس از استفاده باید به طور کامل تخلیه شده و در یک اتاق گرم و خشک آویزان شود. اگر شیلنگ یخ زده است، به هیچ وجه نباید خم شود، زیرا ممکن است ترک بخورد.
  3. باید مراقب شیلنگ لاستیکی باشید، به ویژه هنگامی که پس از آتش سوزی‌های بزرگ در حال خنک شدن باشد. در هنگام استفاده سعی شود تا حد امکان بر روی آوار‌ها کشیده نشود. از آنجایی که آجر و سنگ گرما را برای مدت زمان طولانی حفظ می‌کنند، ممکن است پوشش بیرونی در معرض سوختن قرار گیرد. سوختن پوشش بیرونی باعث ضعیف شدن و در نهایت کوتاهی عمر شیلنگ می‌گردد.
  4. شیلنگ هرگز نباید خم شود یا در یک زاویه حاد نگه داشته شود. به خصوص زمانی که تحت فشار است. زیرا در هنگام تحت فشار بودن ممکن است فشار شدید به الیاف وارد و موجب خرابی شود.
  5. شیلنگی که در سراسر جاده‌ها قرار داده شده است باید همیشه رمپ باشد تا از آسیب دیدگی توسط عبور وسایل نقلیه جلوگیری شود.
  6. در هنگام دویدن باید توجه شود، پیچ خوردگی در خم ها ایجاد نگردد. چرا که ایجاد پیچ خوردگی منجر به تشکیل حفره‌های آب یا خلاء می‌شود.
  7. پرسنل نباید بر روی شیلنگ‌های مورد استفاده در آتش نشانی راه روند.
  8. هنگام قرار دادن شیلنگ در خودرو آتش نشانی اضطراری باید مراقب باشید تا از پارگی شیلنگ در کناره‌های قفل به دلیل لرزش جلوگیری شود.
  9. درب محفظه نگهدارنده شیلنگ ها در ماشین های آتش نشانی باید چند وقت یکبار به صورت مکرر باز شوند تا هوا به خوبی در آنها جریان یابد.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *